Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Saturday, February 26, 2011

pGembaraan mencari sTeel 2 !!!

Kali ni, ak nak sambung la psal pengembaraan kitorang tu hah .. huhuu..
Hmm .. mcam biase la .. tepat pkol 8 aku and dila terpacak kat tempat bas brdiri .. (busten lah T_T )

‘Cett .. yang lain tak smpai lagi ??’ penuh bangge dila bertanya

‘ntah, semalam beria ria soh aku awal.. ni dorang yang lmbt’ agak kembang kempis idung mase tu ..
lin bngun awl?? Perhhh ..

Ade plak 2 ekor bas dtang .. mase tu mngelabah la kitorang kol yg laen .. ‘cepat cepat .. bas ade 2 niyh ‘
Hahaa..gelabah je.. bkn ape.. tak kan la nak tggu lagi ?smpai pkol 9 suku baru ade bas yang lain ?naseb la uncle bas tu tggu .. biase la .. perniagaan.. sape tak nak untung kan? Kitorang je da 6 orang mase tu
(yaya and anis belom siap. Nak kne dowang niyh ) 6 orang same dgan 6 hengget ..
klau la untung pkcik bas tu, pde hari tu 9 ratus 9 puloh 4 … tmbah kitorang yg 6 orang ni ?
da seribu kan ? kn?..da jadi gaji sebulan bebudak lepasan spm yang kije part time ..
cume lebih siket je .. kn ? ye kan jela ok?

Pastu kan kan? Lepas amek kreta kat rumah miya  mira munirah .. kitorang pon pegi lah tggu datin datin sedunia tu kat pgar blakang .. tak lame .. ade la dlam minit minit..

‘Ehh tetibe plak hujan mase ak tgah buat blog ni .. ade la mood industan ni haa.. trase felink nye niyh ..’

Lepas je dorang naik .. pjalann kitorang bermula .. lokasi ?? lumut jerh … dlam otak aku .. klau siap cepat .. bole la rehat cepat .. mane la taw..dtang mood mira rajen..dy bhenti kan kitorang kat lumut tu..and kitorang pon bole bermain riang sambil berlari lari anak kn? Rindu zman skolah rndah broo..lepas je aku balek .. baju ni ha tak tukar niyh .. ak bukk pintu siket je.. muat muat nak masok kan beg aku and tdung ak .. yelah .. mase mule mule slalu bkak pintu leluas smpai jiran pon boleh tgok dlam umah..pastu dgan kuat pulak tu .. ape lagi.. mak aku prasan la beb! Nanti dy sruh tukar baju dlu ..kn da abes beberape minit tuk ak luangkan mase tok bopren aku mase tu ..menbazer mase ( ish .. kecik2 da kaple.. moral value yang kurang baik )

Ok ok .. smbung crite aku n kgkawan..

Dlam perjlann .. perut sume lpar..kitorang mcam biase la mkan dlu..tapi berdekatan tmpat yg anis(nme sbenar) tunjuk la.. dy kate kat situ ade yg under construction.. ( ke aku slah dngar?? )
Mase tgah mngisi perut tu .. masing masing order la .. roti tolor,roti tu ,, roti ni.. jemah yang macho pon order nasi goreng klau tak silap aku ..perhh .. lebih dari yang lain .. mkan la roti mcam kitorang niyh ..

tgok tu..muke bhgie je kan??knyang la tu..

Da abes mkan smue.. ktorang pergi la mulekan operasi...
excited kan kami?dpan skali ain pastu anis..blakang skali yaya
 khusyuk kan kami??? =D

 Kat sane kami reramai tanye .. tapi dorang just ade untok perumahan je.. terengat plak ayat abang aku

‘’kau nak orang mampus?? Buat rumah pkai steel je ??’’

Hehee..gare gare soklan yang agak kurang sopan oleh aku..biase la..tgah blurr..aku maen tnye jela..hehehee.. aku cilok ayat tu plak .. ckap kat membe aku yang tnye soklan pndai tuh kat aku ..
Lpas tu..kitorang pon try la ronde ronde ..anis ckap lagi

‘dlam navy ade rasenye’

da mcam spy ko ni anis..byk plak ko siast..smpai kedlm navy tu ha...
mase tu smue yang dlam kreta agak excited..

‘NAVY??? waw..’ heheheee .. muke bohongok je..smbil tersengih sengih..
ape ape???engat laki je suke usha pompan ? engat laki je suke tgok yang cntik? Pompn pon boleh la..da ade mate tgok la..klau pompn usha pompn..kn da lain tu
(terkene plak kat aku T_T memndangkn aku pon suke usha pmpn gak..)
suke tgok care pmakaian dorang sbenrnye..ehmm ehmm… nak bagi fair .. n spaye sape sape tak trase..sape yang tak suke tgok bnde cntik kan ?? ye betul.. pndai murid murid .. T_T’’

Mase nak masok navy tu .. mmg payah betul lah..pintu dpan tu je da selonggok jage..klau aku masok snyap snyap nanti .. lagi naye..agpon celah mane aku nak masok snyap snyap pon tak tahu la eihh.. yang kluar time tu mira munirah and jemah .. JEMAH ??? klau dlam kreta alza tu..kedudukan dy blakang aku..iaitu di blakang skali la..byang kan excited mcam mane aku nak korang tahu tadi..

Agak agak bile aku ckap jemah yang klua korang boleh byangkan tak excited mane kitorang niyh??sngop dy mrentasi aku untok kelua.. punye la payah tu..
Dorang berdue la berurusan ngan brader brader navy dlam nuh ..'yg veteran je ak nmpk T_T'
tak jadi lah nak kluaq..tapi memndangkan aku niyh mlas plak nak tggu ..bajet bile aku pergi boleh masok je! and rase nak dgar ape dorang ckap..bile ain pon start turun..aku pon turun ahh..bile pergi sane baru nmpak la yg mude mudi punye..tapi T_T tak encem pon .. huhuhuu pnt je turun kn?

‘sjak bile aku jadi gtal niyh ??’ ayat yang aku selalu ulang kat sane ..

Bile da lepas proses tu.. kitorang d’bgi kad ‘c’ aku pon tak tahu la minatang ape yang c nye..kitorang simpn jela ..nanti klau ape ape kan snang.. engat kan .. bile da masok tu.. bole teros ke side ..bro bro navy tu and tak brape nak bro tu bagi la sorang dari dorang kne jage kitorang ni haa..sorang je?
kedink plak tu..bagi la yang hebat?klau yang ni senang senang je kitorang nak ptah kan tulang dy T_T

Shhhh..jgan gtaw dy..memang aku mnempah tiket ke nerake la ckap mcam ni kan??

Tapi kne than plak kat tmpat lagi satu niyh .. dy dgar ke ak ckap dlam ati tadi ? T_T smbil garu kpale yang comel ni…

Dy kate klau nak masok..kne bagi surat kbenarn dari uitm.. msalahnye skunk..surt tu dila (nme sbenar) tertinggal..agpon dorang ni pon kan.. tak kan la kitorang ni pon..nak curik pon..kad matrik pon..budak budak u pon..ic pon.. eh eh.. klau betol betol perisik hebat bole eyh? Yg aku slalu tgok kat telebision tu ha..ade.. (pngaruh tb nih T_T )

Mase tu brader tu bnyak plak hal nye.. memacam la.. ni tak boleh tu tak boleh..toksah takot la bang..kami ni ciput ciput je bang..bdan kecik kecik..abg ade lagi stok pling besar dlam tu kan? Da la abg ade bom or snjate bgai..kitorang ade tgan and jari je klau nak buat snpang or pistol..smbil melihat tgan yang kecik ni..apekan
daye ku..

Aishh..tapi slamat la dy bagi lpas .. and kitorang dpat kad ‘b’ plak ?? wahhhh.. huyeeee…berbgge la..engat snang ke nak dpat???susah tahu? Stelah memncing ayat manis tak di layan.. yang tawar..sour
..and mcam mcam la.. slepas kluaq ayat jepon .. mlaysia..cine..india..portugis..bagai.. barulah dpat dengan banggang nye bangge nye ..

Mase pergi tu..dpat la tgok dorang yang kne dnde tu kawad..2 ekor je ha..comey plak tu..sekoq kecik sekoq tinggi..kitorang terkekek gelak sambil berguling guling dlam kreta tu..naseb mira munirah(nme sbenar) drive..klau tak…dy pon da terguling da tu…
‘pdan muke..sape soh bngon lmbt lagi..kan da kene dnde…’…dgan sesuke kaki kitorang ckap kan?mane la kitorang tahu dy slame ni bngun lambat ke hapeke..pdahal baru first time nmpk dy kat alam smester ni…siap kate lagi tu .. aishh.. bajet betol..

Byangkan..dorang pndang kitorang pelik pelik je..tak kan la slame ni tak de orang mcam kitorang masok?
(ape yang aku cube maksodkan ni ? T_T )..hmm.. dah la dorang pndang cmtu.. smpai kat side plak .. bnde nye bukan sperti yang kami carik.. aishh.. tapi mase dlam perjlann nak masok tu..kitorang ade nmpk bnde yang mcam kitorang crik..iaitu steel construction..kitorang soh la brader tu bwak kat sane.. kad ‘b’ bertukar tangan bile nak kluaq dari kwasan tu.. and kitorang dpat kat ‘c’ balek… agaknye..kad tu mnunjukkan tron level tmpat ke hah?? Ye kot.. sori sesngat..aku nak amek gmbr.mase kat dlam tu..tapi..

‘ishh..nak amek gmbr  la … tlong amek kan’.. dgan bngge berkate kate..

‘ko nak masok pnjare sensorang pasniyh??’ mreka d’dlam kreta membalas..

Dushhh dushhh.. bunyi guruh pon kdengaran apabila hati aku mnjadi hampe.. bile dorang ckap psal jail ni.. ni yang lemah lutot ni.. btalkan la hjat hati hambe ni haa…dpat masok and tngok po kire oraitt la..tapi dlam hati..’aku nak jugak curik curik amek nanti…’ hahahahaa..gelak setan..(penah ke aku dgar setan gelak??)

Mase dy bawak tu.. bnde nye tmpat court bola sepak kot (klau aku slah pon bukan korang tahu kn?)
mase tu la kitorang cube cube nak dpatkan ruang tok jmpe yang berkenaan..side manager klau boleh..tapi dy takde kat situ..dy kat tmpat lain.. kitorang pergi la tmpat yang d’tunjokkan..naseb brader tu tlong.. mule la dlam kreta masing masing puji brader tu.. aku rase klau brader tu dngar..mahu kembang rongge rongge bdan dy kot..brader tu tak lah macho yang disangke..tapi stelah membuke helmet..rmbut petak ..da bole buat pencil box da.. tapi ok lah .. nmpak la encemnye se liter…

muke n gaye mcam pro je kan? kan?

ape yang kitorang dpat mase tu..?

Ejample is..(ala ala jowo)
Besi yang digunekan tu.. klau yang berdekatan dengan laot ..kene gune cat yang kuat..sebab klau dy kat tepi pntai..myb factor angin pntai tu..akan mnyebabkan cat tu snang and lebih cepat terhakis..mnyebabkan karat..

Pastu,knape kbanyakan kilang gune steel(besi)..sebab..senang and cepat siap berbnding concrete..

pastu..dy ade bgitahu tmpat tmpat yang dy tahu psal pmbinaan ni haa..

dy ckap lagi.. klau pnghlang jlan tu..dy pon gune cat yg kuat gak..sebab nak ngelak kan karat..n then..klau ade kreta lnggar ke..cntoh cam excident ke..bile terseret..baru dy mcam terhakis kn? Perasan x?


hmm.. and..lpas tu..kluaq lah kitorang dari tmpat tu..kitorang amek balek ic masing2..mase tu lah..brader botak yang jage tu bagi kertas and pen merah..
‘nak buat ape niyh?’ ..aku tny..mne lah tahu dy nak soh bagi pndpat pape ke kn?
'tulis la no. awak..'..perlahan je dy ckap..tahu plak istilah shy shy cat brader niyh..
'no ape? Ic ke?' mke aku mke blurr..agak lmbat sedikit nak pick up..
'no. tepon awk la..'
'owh nak buat ape?' masih fenink fenink lalat..
'amek kertas ni..tulis no, awak…'..brader yang ade rmbut plak bagi…muke aku blurr lagi..jemah dah terkekek kekek gelak kan aku…muke aku blurr sgt ke??
'takde mcam ni..esok sy free,awk tulis la no. awk..kite boleh minum minum..' smbung c botak
'kat mne?' jwab aku yang da dpat pick up.. lembab btol aku niyh..
'mane mane jela..'smbunk si brader botak smbil berdri..
'ohh..boleh boleh..nanti amek sy kat depan u okey?' jwab aku slumber.. wee~ gtal nye..
'ok .. bagi la no. ' kate si botak and tak botak tu…aku glak jela..
‘weyh korang dy nak no. bagilah..'..taktik tok mlarikan dri..aku soh kengkwan yg laen bgi..
tapi masing masing tak lyan..sebab tgah ckap ngan uncle mne nth..psal jlan yang kitorang nak tuju pasniyh.. huaaaaaaaaaaaaa…tapi aku pon wt tak tahu la…dgar lah dorang cam ckap ckap..' bagi la..bagi la..'
pastu kitorang balek jela…dy mintak kat semua no. tu klau tak silap aku..
ishh si botak and tak botak ni.. gtal betol..

Lpas tu..kitorang pergi kat JKR MANJUNG..nak tnya tmpat..mase tu..da nak dkat pkol 12..
so, dorang da nak tutup sbb solat jumaat la..naseb uncle tu baek hati..dy gtau la jugak tmpatnye.
.tros kitorang pergi..
Smpai je..dorang tak nak reramai yang masok..pastu..dorang bukak blek pkol 3..
so, kitorang kne mrantau la dlu..mase ni la kitorang pergi lumut..and..mkan mkan.. heheee….
Kitorang siap bermain riang d’taman lagi tahu?

saat saat yang aku nantikan..main jongkang jongkit..
haa..comey kan jemah??=D

 lpas mkan .. kitorang pergi la kat kilang yang dorang ckap tu .. da 2 stgah .. mase kitorang bertolak
dlam pkol 3 suku smpai ..
mase tu .. yang klua ain and mira je.. agaknye orang tu pmalu nak jmpe kot..

and untok julong kalinye.. kami punya asinggment berjaya .. just kne siapkan report jela.. =D
weeeeeee...~

p/s :
 tenkayu la pade smue yang terlibat untuk kali niyh..
 tenkayu la sgt kan kepade brader brader and uncle uncle NAVY .. terutame brader yang bwak
 kami tuh .. name nye ape hek? erm COLIN?? ape erk .. jap jap.. tnye kwn smbil dahi berkerut..

'CLAREEN' .. haaa.. clareen nme dy ..suke suke aku je tukar nme dy
 brader ni orang sarawak and non muslim okeyh?
 kpade kengkwan aku yang tego tego dy psal solat jumaat tu.. harap mnutup muke kamu
 dgan batu bate..krane anda telah malu...
 kpade uncle w0ng yang telah bagi kami pngetahuan serba sedikit
 kpade uncle JKR Manjung nuh.. pastu yang bagi maklumat smpai settle masalah kami tu
 tenkayu sume!!!! yang pasti gr0up kami lah kan ?? =D

No comments:

Post a Comment